Κάθε Σάββατο και Κυριακή η αυλαία ανοίγει στις 9:00 μ.μ.!
Για μια ακόμη χρονιά η θεατρική σκηνή Εκτός Σχεδίου μας περιμένει στο φιλόξενο χώρο των εργατικών κατοικιών Γεροβουνού, στο Καματερό. Φέτος μας υποδέχεται με το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη: «Τα 4 πόδια του τραπεζιού».
«Έντεκα χρόνια γεμάτα θέατρο, με σημαντικά έργα του ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου. Έντεκα χρόνια προσπαθούμε να βάλουμε το λιθαράκι μας στον λαϊκό πολιτισμό, στην προοπτική που θέλουμε ν’ ανοίξει για το λαό μας που για ν’ ανοίξει δεν χρειάζεται μόνο θέατρο αλλά και συμμετοχή σε αγώνες δυναμικούς οργανωμένους, με στόχο», μας λένε τα μέλη της ομάδας, μέσα από το καλαίσθητο πρόγραμμα της παράστασης. Άνθρωποι του μεροκάματου που αγαπούν την Τέχνη και την υπηρετούν με κόπο και μεράκι, αποδεικνύοντας όλα αυτά τα χρόνια ότι ο πολιτισμός μπορεί να γίνει πολύτιμο όπλο αφύπνισης για την εργατική τάξη.
Λίγα λόγια για το έργο
Επτά αδέλφια, κληρονόμοι ενός οικονομικού κολοσσού, ζουν κάτω από την τυραννία της «παρουσίας» ενός υπέργηρου πατέρα – «φυτού», που διατηρεί το 51! των μετοχών κρατώντας έτσι τους διαδόχους του σε έγνοια για την μελλοντική υπόσταση του καθενός μέσα στην εταιρεία.
Πυροδοτούνται ανελέητες ραδιουργίες και λυσσαλέοι καβγάδες ανάμεσά τους, με στόχο την εξασφάλιση της ηγεσίας.
Στην κορύφωση της πιο άγριας διαμάχης διαπιστώνουν με απόγνωση ότι κυνηγούν μια τελειωμένη υπόθεση και ότι επενδύουν σ’ ένα μέλλον που δεν το ορίζουν οι ίδιοι και που αργά ή γρήγορα θα τους ξεπεράσει.
Με «τα 4 πόδια του τραπεζιού» ο Ιάκωβος Καμπανέλλης φωτίζει με θαυμαστό τρόπο τον επιθανάτιο ρόγχο μιας «άγιας οικογένειας», αντιπροσωπευτικό δείγμα της ελληνικής οικονομικής ολιγαρχίας, μια κοινωνική τάξη που σαπίζει, αλλά που καταφέρνει να εξασφαλίσει ακόμη κάποιες ανάσες ζωής.
Ιάκωβος Καμπανέλλης
Γεννήθηκε στη Νάξο στις 2 Δεκέμβρη του 1921. Το 1935 η οικογένειά του έρχεται για μόνιμη εγκατάσταση στην Αθήνα. Εργαζόταν το πρωί και το βράδυ για να σπουδάζει τεχνικό σχέδιο στη Σιβιτανίδειο Τεχνική Σχολή. Το 1943 συνελήφθη από τους Γερμανούς και οδηγήθηκε και κρατήθηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μαουτζάουζεν μέχρι το 1945 οπότε και απελευθερώθηκε από τις συμμαχικές δυνάμεις.
Όταν γύρισε στην Ελλάδα οι παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν, το χειμώνα του 1945-46, τον συναρπάζουν… «Εκεί ανακάλυψα τον εαυτό μου και τον προορισμό μου». Θα προσπαθήσει να γίνει ηθοποιός, ελλείψει όμως γυμνασιακού απολυτηρίου δεν θα γίνει αποδεκτός από το Εθνικό Θέατρο. Έτσι αφοσιώθηκε στο γράψιμο. Τον Καμπανέλλη ανακάλυψε ο Αδαμάντιος Λεμός. Το πρώτο θεατρικό έργο του ήταν ο «Χορός πάνω στα στάχυα», που παρουσιάστηκε τη θερινή περίοδο 1950 από τον θίασο Λεμού στο θέατρο Διονύσια της Καλλιθέας.
Από τα θεατρικά έργα του τα πλέον γνωστά είναι «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια», «Έβδομη μέρα της δημιουργίας», «Η Αυλή των θαυμάτων», «Ηλικία της νύχτας», «Παραμύθι χωρίς όνομα», «Γειτονιά των Αγγέλων», «Βίβα Ασπασία», «Οδυσσέα γύρισε σπίτι», «Αποικία των τιμωρημένων», «Το μεγάλο μας τσίρκο», «Ο εχθρός λαός» και «Πρόσωπα για βιολί και ορχήστρα».
Έγινε ακαδημαϊκός το 1999, στη νέα έδρα του Θεάτρου της Ακαδημίας Αθηνών. Του απονεμήθηκε το παράσημο του Ανώτερου Ταξιάρχη του τάγματος Φοίνικα. Απεβίωσε στις 27 Μάρτη του 2011, λίγες μέρες μετά το θάνατο της γυναίκας του Νίκης.
Ο Καμπανέλλης συνετέλεσε ώστε το νεοελληνικό θέατρο να βγει από την απομόνωση που βρισκόταν και το οδήγησε από την ηθογραφία και την επιθεώρηση, στον κοινωνικό ρεαλισμό, στον ποιητικό συμβολισμό, στη σάτιρα και στην αφαίρεση. Θεωρείται ο πατριάρχης του νεοελληνικού θεάτρου και ο κύριος εκφραστής των καταστάσεων που βιώνει η κοινωνία μας το τελευταίο μισό του 20ου αιώνα.
Που θα πάτε
«Έντεκα χρόνια γεμάτα θέατρο, με σημαντικά έργα του ελληνικού και παγκόσμιου ρεπερτορίου. Έντεκα χρόνια προσπαθούμε να βάλουμε το λιθαράκι μας στον λαϊκό πολιτισμό, στην προοπτική που θέλουμε ν’ ανοίξει για το λαό μας που για ν’ ανοίξει δεν χρειάζεται μόνο θέατρο αλλά και συμμετοχή σε αγώνες δυναμικούς οργανωμένους, με στόχο», μας λένε τα μέλη της ομάδας, μέσα από το καλαίσθητο πρόγραμμα της παράστασης. Άνθρωποι του μεροκάματου που αγαπούν την Τέχνη και την υπηρετούν με κόπο και μεράκι, αποδεικνύοντας όλα αυτά τα χρόνια ότι ο πολιτισμός μπορεί να γίνει πολύτιμο όπλο αφύπνισης για την εργατική τάξη.
Λίγα λόγια για το έργο
Επτά αδέλφια, κληρονόμοι ενός οικονομικού κολοσσού, ζουν κάτω από την τυραννία της «παρουσίας» ενός υπέργηρου πατέρα – «φυτού», που διατηρεί το 51! των μετοχών κρατώντας έτσι τους διαδόχους του σε έγνοια για την μελλοντική υπόσταση του καθενός μέσα στην εταιρεία.
Πυροδοτούνται ανελέητες ραδιουργίες και λυσσαλέοι καβγάδες ανάμεσά τους, με στόχο την εξασφάλιση της ηγεσίας.
Στην κορύφωση της πιο άγριας διαμάχης διαπιστώνουν με απόγνωση ότι κυνηγούν μια τελειωμένη υπόθεση και ότι επενδύουν σ’ ένα μέλλον που δεν το ορίζουν οι ίδιοι και που αργά ή γρήγορα θα τους ξεπεράσει.
Με «τα 4 πόδια του τραπεζιού» ο Ιάκωβος Καμπανέλλης φωτίζει με θαυμαστό τρόπο τον επιθανάτιο ρόγχο μιας «άγιας οικογένειας», αντιπροσωπευτικό δείγμα της ελληνικής οικονομικής ολιγαρχίας, μια κοινωνική τάξη που σαπίζει, αλλά που καταφέρνει να εξασφαλίσει ακόμη κάποιες ανάσες ζωής.
Ιάκωβος Καμπανέλλης
Γεννήθηκε στη Νάξο στις 2 Δεκέμβρη του 1921. Το 1935 η οικογένειά του έρχεται για μόνιμη εγκατάσταση στην Αθήνα. Εργαζόταν το πρωί και το βράδυ για να σπουδάζει τεχνικό σχέδιο στη Σιβιτανίδειο Τεχνική Σχολή. Το 1943 συνελήφθη από τους Γερμανούς και οδηγήθηκε και κρατήθηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Μαουτζάουζεν μέχρι το 1945 οπότε και απελευθερώθηκε από τις συμμαχικές δυνάμεις.
Όταν γύρισε στην Ελλάδα οι παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης του Καρόλου Κουν, το χειμώνα του 1945-46, τον συναρπάζουν… «Εκεί ανακάλυψα τον εαυτό μου και τον προορισμό μου». Θα προσπαθήσει να γίνει ηθοποιός, ελλείψει όμως γυμνασιακού απολυτηρίου δεν θα γίνει αποδεκτός από το Εθνικό Θέατρο. Έτσι αφοσιώθηκε στο γράψιμο. Τον Καμπανέλλη ανακάλυψε ο Αδαμάντιος Λεμός. Το πρώτο θεατρικό έργο του ήταν ο «Χορός πάνω στα στάχυα», που παρουσιάστηκε τη θερινή περίοδο 1950 από τον θίασο Λεμού στο θέατρο Διονύσια της Καλλιθέας.
Από τα θεατρικά έργα του τα πλέον γνωστά είναι «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια», «Έβδομη μέρα της δημιουργίας», «Η Αυλή των θαυμάτων», «Ηλικία της νύχτας», «Παραμύθι χωρίς όνομα», «Γειτονιά των Αγγέλων», «Βίβα Ασπασία», «Οδυσσέα γύρισε σπίτι», «Αποικία των τιμωρημένων», «Το μεγάλο μας τσίρκο», «Ο εχθρός λαός» και «Πρόσωπα για βιολί και ορχήστρα».
Έγινε ακαδημαϊκός το 1999, στη νέα έδρα του Θεάτρου της Ακαδημίας Αθηνών. Του απονεμήθηκε το παράσημο του Ανώτερου Ταξιάρχη του τάγματος Φοίνικα. Απεβίωσε στις 27 Μάρτη του 2011, λίγες μέρες μετά το θάνατο της γυναίκας του Νίκης.
Ο Καμπανέλλης συνετέλεσε ώστε το νεοελληνικό θέατρο να βγει από την απομόνωση που βρισκόταν και το οδήγησε από την ηθογραφία και την επιθεώρηση, στον κοινωνικό ρεαλισμό, στον ποιητικό συμβολισμό, στη σάτιρα και στην αφαίρεση. Θεωρείται ο πατριάρχης του νεοελληνικού θεάτρου και ο κύριος εκφραστής των καταστάσεων που βιώνει η κοινωνία μας το τελευταίο μισό του 20ου αιώνα.
Που θα πάτε
«Τα 4 πόδια του τραπεζιού» του Ι. Καμπανέλλη
Θεατρική Σκηνή «Εκτός Σχεδίου»
Κάθε Σάββατο και Κυριακή, στις 9:00 μ.μ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου